Fara titlu- episodul 1

Marturisesc ca n-am stiut ce titlu sa dau acestui articol si ca m-am gandit mult inainte sa-l scriu, pentru ca el va contine cateva date foarte personale despre mine si familia mea.

Aveam sapte ani cand bunica mea Stana, cea mai frumoasa , desteapta si simpatica femeie din cartier , se prapadea de cancer uterin la doar 51 de ani. A descoperit boala cand deja era mult prea tarziu, intrase in metastaza si era inoperabil. Singurele simptome pe care le avusese fusese constipatia, dar cine se ingrijoreaza de la o constipatie? Cand durerile au inceput, metastaza era deja instalata in tot abdomenul. Ultimele sase luni din viata le-a petrecut in pat, iar mama mea ii facea injectiile cu morfina din sase in sase ore, apoi la trei ore. Ar fi fost nevoie sa i le faca mai des , dar sistemul sanitar de atunci ii repartiza morfina doar cat pentru o doza la 3 ore.

Mama mea, Ana, si-a descoperit cancerul la san imediat ce a implinit 52 de ani. A urmat o operatie de extirpare a unui san, apoi sedinte chinuitoare de chimioterapie, apoi extirparea celui de+al doilea san, alte sedinte de chimio, o perioada s+a simtit bine, pentru ca apoi  tumorile sa se extinda la ficat, la oase si la creier. Inainte de a implini 54 de ani s-a prapadit Sa nu va mai spun ca era genul de om care nu se imbolnavea niciodata, nici macar nu racea si era foarte energica si activa- Fosta gimnasta de performanta, geolog umblat prin toate coclaurile, pictorita si proaspata bunica. Mai avea de trait inca multi ani. Eu aveam la vremea aceea 29 de ani si pentru mine pierderea mamei a fost -nu stiu cum sa spun ca a fost, chiar nu-mi gasesc cuvintele. Doar faptul ca aveam deja baietelul, atunci in varsta de 2 ani m+a ajutat sa trec mai departe.

Acum doi ani a murit si fratele mamei, tot de cancer.

Dupa pierderea mamei am inceput sa ma interesez despre  boala cumplita care este cancerul. Am citit tot ce am gasit , nume carti, articole in reviste, articole de pe internet. Au trecut de atunci mai bine de 24 de ani si nu stiu daca este vreo zi in care sa nu ma gandesc la mama si la boala cumplita care a luat+o de langa mine si de langa fiul meu, care abia isi mai aduce aminte de ea. Sigur ca dupa tot ce am citit despre cancer se cuvine sa am si eu o parere referitoare la cauzele acestei maladii. Este  parerea unei persoane fara studii medicale, dar care a fost si este interesata sa stie cat mai multe despre cancer.

Asadar, ce cred eu. Cancerul este cauzat de poluare  : aer, apa, alimente, mediu precum si de stress. Ca sa fim feriti de toate astea ar trebui sa traim in zone nepoluate, in case de lut, sa bem apa de izvor, sa ne hranim cu ce cultivam in gradina proprie si sa fim zen. Daca se poate fara TV, internet si alte minunatii ale lumii moderne. Cam greu, nu+i asa?

Si totusi, ce e de facut ca sa incercam sa nu ne imbolnavim? Sa nu murim inainte de vreme, inainte de a ne vedea copiii la casa lor, castigandu-si onorabil existenta, inainte de a ne vedea nepotii, inainte de a ne bucura de o pensie fericita, dupa o viata de munca?

Pentru mine este foarte clar ca trebuie sa ne schimbam stilul de viata cu care eram obisnuiti, sa-l schimbam drastic adica.

Sa enumar doar cateva schimbari pe care le consider esentiale:

1 Renuntarea la functii de conducere sau la job-uri stresante, chiar daca sunt bine remunerate

2 Renuntarea la obiceiuri alimentare nesanatoase: fast food, bauturi carbogazoase, alimente procesate, conserve, mezeluri, zahar, etc

3. Evitarea persoanelor toxice, chiar daca sunt rude sau asa zisi prieteni. Selecteaza-ti cu grija prietenii si mai bine sa ai doar doi, dar adevarati, decat zece, dar de umplutura.

4 Tratarea cu relaxare a problemelor de serviciu, a situatiei politice interne si internationale, a problemelor de orice fel.

5. Acordarea de prioritate sanatatii in detrimentul laturii materiale . Investiti banii in sanatate, nu intr-o masina noua, spre exemplu. Rezolva imediat orice problema de sanatate ce apare, nu amana si nu tergiversa. Dantura este una dintre problemele  care sta ani de zile nerezolvata. Programeaza-te la dentist cat mai repede.

6. Reducerea dozei de orgoliu cotidian. Stii ca tu esti cel care are dreptate, dar nu merita efortul sa demonstrezi asta zilnic si in orice imprejurare. Treci peste jigniri si piedici cu seninatate si gandeste-te ca nu-ti foloseste la nimic sa ai mereu dreptate, in schimb iti dauneaza sa te enervezi si iti consuma multa energie sa convingi sau sa  castigi o polemica.

7. Ofera-ti o excusie in natura mai degraba decat o masa la un restaurant in voga, ori intr-o statiune supraaglomerata si poluata.

8 Evita cat poti calculatorul si televizorul, la fel si telefonul mobil. Pe langa faptul ca iti mananca timp pretios, nu se stie exact cat sunt de nocive pentru organism. Tineti cont ca acestea nu existau acum cativa zeci de ani cand incidenta cancerului nu era atat de mare ca azi. Apropo, conform unor simple extrapolari, avand in vedere statisticile actuale, in urmatorii 30 de ani, unul din doi barbati  si una din trei femei vor face o forma de cancer..

9. Arunca din casa toate produsele chimice si incearca sa le inlocuiesti cu ceva natural. Exemplu: produsele de curatenie inlocuieste-le  cu bicarbonat sau borax, produsele de ingrijire chimice cu unele naturale, firele si fibrele sintetice cu cele naturale, vesela din metal cu lemn sau sticla; perdelele si  covoarele sintetice pot disparea de tot, sau macar pot fi inlocuite cu altele din fire naturale, cum ar fi lana sau canepa si asa mai departe.

Stiu, e greu, unii ar zice ca e chiar imposibil, dar cand ai pistolul la tampla, cand asupra ta planeaza o mostenire genetica nefasta, nimic nu e atat de greu.

Nu stiu daca luand toate aceste masuri de mai sus e suficient, n-am de unde sa stiu asta, insa nu vreau ca la un moment dat sa ma invinovatesc ca n-am facut aia sau ailalta, astfel incat sa nu ma imbolnavesc. Daca e sa fie ceva genetic, ok, dar sa nu-mi reproseze maine fiul meu ca n-am facut tot ce se putea ca sa stau cat mai mult cu el in aceasta viata.

Va urma

 

 

 

 

 

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

