Forme si tehnici noi-partea a II-a

Domeniul sapunurilor handmade este unul vast si chiar le spuneam sambata care a trecut participantilor la Atelier ca desi fac sapun de  ceva vreme, nu cred ca stiu jumatate din tehnicile de sapunarit. Sau din ingredientele ce se pot folosi.Asa ca experimentele mele cu sapun vor continua probabil mult timp de acum incolo si doar daca am sa obosesc sau n-am sa mai am timp liber deloc am sa ma opresc din cercetare.🙂 Caci da, este vorba despre cercetare in cazul sapunurilor,  iar cercetarea cere documentare ,  experimente in transe mici, apoi teste si in cele mai multe din cazuri, repetarea experimentului in vederea imbunatatirii parametrilor. Dar e ceva ce imi place mult si sincer, intotdeauna ma mir cand cineva vrea o reteta de-a gata. Eu nu sunt asa , imi place sa descopar singura chestii. Sau daca cineva imi spune vreo smecherie, atunci caut imediat sa-i aduc imbunatatiri.🙂 Ajut cu placere persoanele care depun un efort sa faca ceva si care eventual ajung intr-o fundatura. Imi plac oamenii care citesc, se documenteaza, incearca , nicidecum cei care fac sapun doar dupa ureche sau dupa ce au prins pe grupuri sau in discutii pe FB, mail, etc. Caci sa faci un sapun bun inseamna pe de o parte practica multa, iar pe de alta intelegerea procesului chimic al sapunului. Si nu in ultimul rand,pasiune.🙂

Din ultimele mele experimente in materie de sapun va mai prezint urmatoarele:

1 Niste creneluri nereusite.🙂 Am incercat sa fac un model la confluenta dintre straturi si n-au iesit prea grozav. Dar am bifat o prima incercare.

00

2. Un nou swirl, pentru care mi-a trebuit o forma patrata. Acest swirl a fost facut in doua incercari, din care  a doua parca e mai aproape de ceea ce as fi vrut. Sper ca urmatoarele sa iasa mai bine.Necazul cu acest tip de swirl este ca necesita un trace foarte subtire, destul de dificil de obtinut.

1.jpg

2.jpg

3

3.Am vrut apoi niste straturi drepte. A iesit ceva, dar nu grozav. Acest sapun insa mai are o premiera, anume apa de ploaie in compozitie, apa de ploaie inlocuind in totalitate apa distilata. Ce are asa special apa de ploaie? Nu are calcar deloc, nici minerale, deci este ca o apa filtrata natural.

2

5.Si ca sa ma conving ca apa de ploaie da un sapun fin, am mai facut unul, din care am eliminat pudra de carbune, sa vad exact ce iese, fara influente . A iesit fin, asa cum ma asteptam. Fin si spumos!

7.jpg

6. Rebatch

Fac de cinci ani sapun si binenteles ca am ratat o multime de sarje, fie ca au iesit urate, fie ca am gresit reteta. Cu toate astea am facut procedeul de retopire, sau rebatch doar  o data sau de doua ori si de fiecare data rezultatul a fost o mizerie inca si mai mare ca cea initiala. Asa ca m-am lasat de sportul asta o buna perioada de timp.

Pana acum ceva vreme. Va amintiti sapunul verde cu sare de mare, ala cremos si frumos, cu un swirl fain? Cum statea el frumusel la uscat, am observat ca incepuse sa pateze hartia si lemnul pe care statea, in sensul ca in jurul lui se facuse o pata de grasime. Era foarte gras! Asta era si motivul pentru care arata asa cremos, desi era cu sare. Dupa o indelungata fortare a memoriei, in care am reconstituit pas cu pas ceea ce facusem in legatura cu sapunul respectiv, am ajuns la concluzia ca acel sapun avea ulei cat pentru doua calupuri, dar soda cat pentru unul. Cum ar veni, avea un lye discount de 50%  :) ))))))) Era 11 noaptea cand am facut descoperirea si va este  clar ca m-as fi perpelit toata noaptea daca n-as fi facut ceva sa-l repar. Asa ca l-am retopit si a iesit binisor.Nu vi-l arat inca pentru ca mi-e prea lene sa ma duc sa-i fac poze, dar este aproape uscat si il veti vedea curand in magazin.

De cateva zile  nu mai am hidroxid de sodiu si in situatii de genul asta fie fac un sapun lichid ( cu hidroxid de potasiu), fie creme, shmakuri si alte unguente, fie mai gospodaresc si eu prin casa, ca omu’. Doar ca eu aveam chef de un sapun solid, asa ca …rebatch, Alex!

Mi-am adunat toate resturile de sapun de prin toate cotloanele ( cu ocazia asta am facut si putina ordine🙂  si am trecut la retopire. Mai intai am dat pe razatoarea mica tot ce am gasit resturi de sapun si astfel am strans cam 500 de grame. Le-am pus in crockpot impreuna cu aprox o ceasca de apa si am dat pe low. Dupa un timp, scrijeleala de sapun se topeste binisor, moment in care am adaugat cam o jumatate de cana de alcool de 96 grade. Am mai fiert compozitia cam 30 de mine, apoi i-am mai pus niste ulei esential si gata. In forme cu el! A iesit asta:

6

7. Insertii mari in sapun- adica sa facem sapun folosind bucati de la alt sapun. Nicio problema, puteti face tot ce va taie capul in materie de model , cu conditia ca sapunul vechi sa fie nu mai vechi de cateva zile. Pentru ca a) exista riscul sa nu faca priza cele doua straturi si b) stratul vechi , mai uscat, se va topi mai greu decat stratul nou si vor aparea „decalaje”in sapun. Nu merge!🙂

0

4.jpg

Binenteles, mai am in cap multe experimente pe care vreau sa le fac, multe ingrediente pe care vreau sa le incerc. Timp sa am…🙂

Sapunariti cu drag!

Alexandra

 

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Teoria sapunului, Uncategorized și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Forme si tehnici noi-partea a II-a

  1. monique spune:

    Multumim pentru ca impartasesti toate acestea cu noi!
    Interesant rebatch-ul cu adaos de alcool. Am facut si eu de vreo 2-3 ori rebatch cu apa, cu lapte si m-a dezamagit rezultatul, asa ca nu am mai incercat, dar voi incerca chestia cu alcoolul, sa vad ce iese.

Lasă un răspuns

