Macerate uleioase

Discutam ieri cu cineva despre maceratele uleioase si asa mi-a venit ideea sa scriu pe blog despre ele.

Ce sunt maceratele uleioase? Sunt uleiuri in care s-au macerat plante benefice.

Plantele sunt minunate! Daca am putea sa mancam, sa bem, sa ne imbracam si sa ne ingrijim pielea doar cu plante ar fi grozav. Teoretic asta se poate, inclusiv sa-ti faci casa din plante ( lemnul copacilor, fibre de canepa). Pe langa toate astea, plantele sunt sau ar trebui sa fie remediile pentru orice afectiune am avea, nu doar ale pielii.

Plantele se pot macera fie in apa, fie in ulei. Daca le maceram in apa, folosim, evident apa rezultata, de regula sa o bem. Cu apa in care s-au macerat diverse plante se pot trata foarte multe afectiuni.

Maceratele uleioase sunt acum in discutie si vreau sa-mi spun si eu punctul de vedere legat de ele. Am mai facut asta pe blog, dar niciodata intr-o postare distincta, ca urmare, iaca-ta!

Pot fi macerate in ulei orice plante medicinale ca de exemplu: musetel, sunatoare, catina, arnica, tataneasa, rostopasca, sanziene, paducel, soc, iasomie, petale de trandafir, muguri de brad, salcam, coada soricelului, trei frati patati, galbenele, etc.

Uleiurile care pot fi folosite: cam toate- floarea soarelui, susan, macadamia, migdale dulci, soia, dovleac, samburi de struguri, etc. Este bine ca aceste uleiuri sa fie presate la rece .

Metoda: se umple un borcan de sticla, curat, cu plantele uscate. Daca vrem sa intre mai multe plante, le putem marunti. Apoi se umple borcanul cu uleiul preferat, se pune capac si se lasa la macerat intr-un loc ferit de soare ( dar nu neaparat intuneric) pentru trei saptamani. Intre timp mai amestecam continutul, cam o data pe zi. Dupa aceasta perioada se strecoara uleiul , apoi se pune de preferat intr-o sticla inchisa la culoare- daca il tinem afara, sau in orice sticla- daca il tinem la frigider.

De ce am face macerate? Pentru ca plantele, prin macerare isi transmit proprietatile uleiurilor, prin proprietati intelegand nutrientii, vitaminele si substantele volatile, atat de benefice pentru sanatate. Cum proprietatile plantelor le putem folosi si daca facem o infuzie, un ceai sau un decoct, ideea este ca maceratele se folosesc fie pentru piele, fie pentru salate.

De salate inca nu ne ocupam, ca nu e sezon, asa ca ramanem la piele. 🙂

Ce putem face cu maceratele?

Putem sa ne ungem pur si simplu cu uleiul  Daca avem o arsura pe piele, un ulei in care am macerat galbenele poate face minuni. Daca avem picioarele obosite si inflamate, un masaj cu ulei in care am macerat arnica, poate insemna adevarata fericire. 🙂

Putem face unguente si creme. Pentru unguent, folosim uleiul macerat, topim putina ceara si gata maceratul. La crema sa face exact la fel, doar ca aici facem o emulsie-apa/ulei. Le putem folosi la deodorante, balsamuri de buze, sampoane, balsamuri de par si in general, oriunde avem nevoie de ulei. Cam peste tot, adica.

Se pune intrebarea: putem folosi maceratele uleioase in sapun? Evident, putem folosi orice macerate in sapun si am mai spus: in sapun putem pune tot ce se mananca. 🙂 Ma refer la ingrediente, nu la produsul finit. Exemplu: putem face sapun cu varza: stoarcem sucul de varza si punem in sapun. Nu putem face insa un sapun cu varza calita. Sau putem? 🙂 )))

Eu personal am facut in cei cinci ani de cand fac sapun, doar cateva sapunuri cu macerate. Diferenta dintre un sapun ( aceeasi reteta) cu ulei macerat si altul in care n-am macerat nimic nu mi s-a parut cine stie ce si n-am considerat ca merita efortul. Am preferat sa folosesc maceratele la unguente sau ulei de masaj mai degraba decat sa le folosesc in sapun. Ca pana la urma ( asta am tot spus-o) sapunul trebuie sa spele, sa curete jegul si rapanul. 🙂 Daca vreau sa ma ung, folosesc o crema. Daca vreau sa miros frumos, ma dau cu parfum. Daca spala bine, nu usuca pielea si lasa un miros cel putin neutru, pentru mine un sapun e bun, mai ales ca este natural. Caci nu pot cereunui sapun sa fie si crema, si parfum si exfoliant si remediu antiacneic si antimatreata , anticelulita si antisistem!  🙂

Sfatul meu: faceti aceeasi reteta de sapun in care folositi o data ulei de masline simlu, iar in celalalt ulei de masline in care macerati ceva. Vedeti cum se comporta fiecare, daca este vreo diferenta semnificativa. Daca spala mai bine, face mai multa spuma si lasa pielea mai catifelata. Iar daca cel cu macerat e mai fain, atunci astept argumente si dovezi de laborator, nu chestii gen mi se pare mie ca mi-a disparut un cos de la nu stiu ce macerat”. 🙂

Sa aveti o saptamana faina si spor la sapunarit!

 

 

Despre Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Facut in casa, Teoria sapunului, Uleiuri vegetale și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Macerate uleioase

  1. Constantin zice:

    am primit 20 gr de mastic de kios . se dizolva si in apa ! dar intai se transforma in pulbere intr-un mojar. desigur se dizolva si in alcool ,asa se face mastica ! am sa folosesc masticul la sapun . are o aroma deosebita si virtuti benefice pentru piele . l-am primit din Grecia, desigur de la o romanca. ( vezi si : mastic soap ).

  2. Stiu ca ai dreptate si fara analize de laborator, dar este atat de palpitant sa sti ca ceea ce ai pus in sapun este pus, pazit, amestecat si stors de tine….Te uiti la sticlutele acelea cu atata drag…Deci da, poate ca pentru sapun nu conteaza nu stiu cat, dar pentru sistemul nervos face tot efortul. Si apoi la trace punem ulei de catina sau ulei de migdale dulci sau etc…De ce sa cred ca acelea sunt mai adevarate decat ceea ce pun eu cu mana mea?

    • Alexandra zice:

      Marilena, stii care ar fi cel mai natural sapun? Sa iei seminte sau fructe si sa scoti uleiul din ele. Apoi sa faci un sapun cu cenusa de fag, pe post de agent de saponificare. Ala da sapun natural 100%. Restul sunt doar incercari…
      Iar tu cu mana ta pui tot ulei cumparat, nu? Chiar daca ai pus in el cateva plantute, nu poti fii sigura ca uleiul ala e natural in totalitate, corect?

  3. arsu zice:

    Buna-seara , sunt o incepatoare in ale sapunaritului si v-as ruga mult de tot daca vreti sa imi dati si mie o reteta mai simpla de sapun care sa nu se intareasca foarte repede pana o pun in forma ! va multumesc !

Lasă un răspuns

