Cum trebuie sa fie un sapun natural?

1Ca trebuie sa fie natural, asta rezulta din chiar denumirea lui, adica sa nu contina niciun fel de substanta chimica, produsa in laborator, sintetizata. Altfel, vorbim de sapun aproape natural, semi-natural, destul de natural si deci nu natural. Daca un sapun are in el o urma de colorant, parfum, stabilizator, agent de spumare sau orice altceva ce nu este scos direct din natura, sapunul ala nu este natural.

Despre culori am mai vorbit si am mai spus ca daca o culoare este intensa, mai mult ca sigur nu e naturala. La fel cu aromele, cele nenaturale se simt imediat, au izul ala de laborator, in timp ce uleiurile esentiale se disting prin naturalete. Acum poate ca si nasul meu a invatat sa deosebeasca un miros natural de unul chimic, insa si voi cu putin exercitiu veti putea face asta.

Sunt doua intamplari care m-au facut sa scriu articolul de fata.

Prima: o clienta, care intre timp mi-a devenit buna prietena, imi povestea la multa vreme de la prima comanda, cum inainte de a lua sapunuri de la mine luase de la altcuneva, sapunareasa ale carei sapunuri le stiu si care arata foarte bine. E drept ca majoritatea sunt facute in forma individuale de silicon, insa arata chiar bine, sunt fine, delicate si par colorate natural. Prietena asta a mea mi-a spus ca atunci cand se spala cu sapunurile acelea, nu prea faceau spuma, uscau pielea si nu aveau grasime parca. Cam cum sunt sapunurile din comert. M-am gandit ce poate sa fie si concluzia e una: uleiuri slabe, fara grasimea necesara. La inceputurile mele ca sapunar am cumparat si eu o data un ulei de masline la pretul de 8 lei kilu, de la XXL. Ce sa va zic, era apa chioara si l-am folosit sa ung cu el formele de lemn.

A doua intamplare este cu un coleg de serviciu care multa vreme n-a stiut ca eu fac sapun. S-a nimerit sa stam vreo trei luni in acelasi birou, perioada in care i-am facut destainuiri despre pasiunea mea.

-Cum, faceti sapun si eu nu stiu? Pai eu sunt mare consumator! Cumpar de la  (si mi-a spus magazinul naturist) marca ( si mi-a spus marca). M-ati facut curios, nu-mi aduceti si mie doua, maine?

I-am dus. A doua zi nici n-a intrat bine pe usa si a inceput: Vaaai, ce sapun! Ce fin, cremos si ce spuma face! Pai eu nu asa stiam ca sunt sapunurile naturale. Deloc asa!

-Dar cum credeati ca sunt, domnule Micu?  l-am intrebat.

-Pai mai maronii, nu prea mirositoare si nu prea fac spuma. Si drept sa va spun, nu ma dau in vant dupa ele , dar am zis sa ma spal cu ceva natural. Nevasta-mea nici sa nu le vada, zice ca ea nu se spala cu sapun de casa, ca la tara! Insa cu ale dumneavoastra s-a spalat aseara cu placere, m-am si mirat! Si fetita mea la fel, nu mai lasa „albinuta’ din mana!

Nu ca vreau sa-mi laud sapunurile, ca n-am de ce si sunt multe fete care fac sapunuri faine, din ingrediente bune si care si stiu sa le faca, cu alte cuvinte nu sunt singura sapunareasa care face sapunuri faine.🙂  Insa vreau sa atrag atentia ca unele sapunuri nu sunt tocmai ce ar trebui sa fie si multa lume se spala cu un sapun nu chiar reusit, insa isi inchipuie ca asa trebuie sa fie, ca n-au cum sa fie emoliente, fine, cremoase, placut mirositoare. Ca atare, cele care fac sapunuri nasoale, sa zic asa, fac un deserviciu clientului, care saracu nu stie cum sta treaba si inghite ce i se da, dar si celor care fac treaba buna, adica sapunuri bune, pentru ca omul zice, eh, iar sapun, alt sapun, dar probabil ca tot un drac!🙂 Mai mult, isi fac lor insisi un deserviciu, pentru ca pana la urma clientul ala o lasa balta cu sapunul natural, ca maini uscate si matreata poate avea si cu 2 lei, nu neaparat cu 10, nu?🙂

Cu alte cuvinte, cum trebuie totusi sa fie un sapun natural bun?

1. Fara adaosuri chimice. Fara culori aprinse, mirosuri dubioase ( fie de parfum sintetic, fie de rancezaeala)

2. Emoliente. Sa lase un film usor pe piele, ca o crema delicata, sa curete fara sa usuce, sa echilibreze Ph-ul pielii. In general, sapunurile naturale sunt potrivite pentru orice tip de piele, fie grasa, fie uscata si doar in cazurile extreme este nevoie de niste ingrediente ajutatoare.

3. Spuma abundenta. Fie ca e sapun de corp, fie de par, spuma rezultata trebuie sa fie comparabila cu a unui gel de dus sau a unui sampon.

4. Miros placut. Este adevarat, uleiurile esentiale tind sa se volatilizeze in timp, insa mirosul ramane intr-un sapun bine executat si dupa un an. Daca sapunul este in termenul de garantie si nu mai miroase deloc, e ceva in neregula cu el.

5. Sa fie ergonomic, adica sa poata fi tinut cu usurinta in mana , la dus. Nu ca ar fi vreun pericol daca ar scapa pe jos, desi stiu si eu…🙂 E destul de greu sa tii in mana un sapun in forma de stea cu cinci colturi si sa te mai si speli cu el eficient. Formele rotunde , ovale sau paralelipipedice sunt cele mai bune, din punctul asta de vedere.

Si iar imi aduc aminte de sapunul lui Jennifer, care m-a lasat cu gura cascata. Arata destul de modest, avea o culoare greu de definit, o combinatie de uleiuri esentiale nu tocmai pe gustul meu, dar ce revelatie am avut cand mi-a atins pielea! Nici acum nu pot uita senzatia aceea, care mi-a schimbat complet optica cu privire la cum trebuie sa fie un sapun natural de calitate.

Concluzia: Nu tot ce zboara se papa! Adica, nu orice sapun, fie el cel mai aratos din lume este bun. Dupa cum , exista sapunuri uratele, modeste, care nu-ti spun nimic la prima vedere, dar care stiu ce trebuie sa faca cu pielea si parul omului🙂 Trebuie doar sa stiti sa le cautati, sa le gasiti si sa le folositi.🙂

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Cum trebuie sa fie un sapun natural?

  1. Constantin spune:

    Obrazul subtire , cu cheltuiala se tine ! … de aici si expresia .. de 2 lei ! iar calitatea costa . desigur e nevoie de cap si de expierenta (tot patitu e priceput) de multe ori am invatat din greseli . Iata ce am mai aflat : la nord est de Alep , in Turcia , in Mardin si Siirt se face un sapun traditional cu ulei de masline – desigur , si cu ulei de fistic salbatec ! se numeste bittim sabunu . Uleiul de fistic salbatec este extras din fructele copacului Pistacia terebinthus . pe turceste se numeste bittim yagi , Sapunul bittim e bun pentru par , scalp , etc .De altfel tot spatiul fostului Imperiu Othoman a fost plin de ateliere de sapun . In Liban la Sidon (Saida) se afla chiar un muzeu al sapunului . Am facut un sapun pe care l-am colorat cu chlorella . a iesit un verde placut .

  2. roibu alina spune:

    Buna ziua ma numesc Alina si de ceva vreme ma pasioneaza aceasta arta a sapunaritului dar am facut si ceva greseli bineinteles. As avea o intrebare azi am facut doua transe de sapun ,am facut-o pe prima si imediat m-am apucat de a doua si pe prima am uitat sa o invelesc imediat credeti ca am stricat-o? Cand am invelit-o era destul de tare adica parea uscata nici nu stiu ar trebui sa o tai mai repede de 24 de ore?

  3. roibu alina spune:

    Multumesc mult de raspuns, da asa este nu a patit nimic s-a taiat bine si este ok! Va urmaresc de ceva vreme si tare mi-ar place sa reusesc sa ajung la un curs de sapunarit,poate ca voi reusi !Multumesc mult si un an plin de impliniri va doresc !

  4. luchym84 spune:

    Buna ziua Alexandra,
    Sunt novice in aceasta activitate de a face sapun.
    Ti-am citit multe din postari, foarte educative si la obiect.
    Iar sapunurile tale arata deosebit si sunt convinsa ca si calitatea lor este foarte inalta.
    Vroiam sa te intreb :
    1. de unde ai achizitionat ulei de dafin, ca eu am vazut numai ulei esential de dafin
    2. in afara de sucul de iarba de grau, cu ce mai poti obtine nuanta de verde? Si o fi buna si pulberea din iarba de grau?
    Iti multumesc anticipat pentru atentie si pentru raspuns!
    Mihaela

    • Alexandra spune:

      Mihaela:
      1. ulei de dafin doar in strainatate, sunt mai multe surse, gasesti pe internet.
      2. sucul de grau nu da nuamta verde, ci mai mult un verde-ruginiu. Argila verde, pudra de clorofila, spirulina, suc de castraveti.

Lasă un răspuns

