Oxidarea ( rancezirea) uleiurilor vegetale

Unturile și uleiurile vegetale au în compoziție diverși acizi graşi, atât saturați cât și nesaturați, care comportă diverse proprietăți și se regăsesc în diverse proporții în fiecare ulei sau unt vegetal.

În funcție de compoziție, uleiurile vegetale se degradează lent sau accentuat, suferind oxidare (râncezire). Potențialul oxidativ depinde deci de natura și concentrația acizilor grași din compoziție.

Trebuie luate în considerare și diverși alți factori degradanți cum ar fi mediul de păstrare (lumină, căldură, umezeală) și contactul cu mâinile sau ustensile neigienizate.

Degradarea se poate percepe simplu prin mirosirea uleiului, care emană miros rânced concret, și care își schimbă și culoarea. A nu se confunda mirosul rânced cu mirosul natural al uleiurilor, care de regulă nu este deloc un miros parfumat decât cu câteva excepții – cum ar fi uleiul de cocos. Anumite uleiuri miros a oleaginoase, sau a crud, a cereale, sau chiar ca și mirosul uleiului de gătit.

Vitamina E adăugată preventiv în uleiurile vegetale va încetini fenomenul de râncezire, și va aduce un surplus de beneficii.

De la Elemental am preluat o clasificare a catorva uleiuri si unturi dupa gradul lor de oxidare.

1. REZISTENTE la oxidare. Pastrate in conditii optime, la frigider, aceste uleiuri pot rezista 18-24 de luni fara probleme. Acestea sunt: uleiul de cocos, uleiul de jojoba si untul de cacao.

2.PUTIN OXADATIVE. Pastrate la o temperatura de sub 35 de grade, aceste uleiuri pot rezista nealterate pana la sase luni, iar daca le tinem in frigider , le putem prelungi viata pana la 12 luni. Cele mai multe uleiuri fac parte din aceasta categorie si enumar cateva mai uzuale: uleiul de arahide, de argan, de avocado, de flarea soarelui, de macadamia, de masline, de migdale dulci, de neem, de ricin, de soia, untul de mango si untul de shea..

3. MODERAT OXIDATIVE. In general, pastrate la o temperatura de sub 25 de grade, rezista maximum 3 luni;daca insa le tinem la frigider si le mai adaugam si vitamina E drapt conservant, pot supravietui pana la sase luni.  Dintre acestea enumar: uleiul de smochin, de susan, de seminte de struguri, de chimen negru.

4. PUTERNIC OXIDATIVE. Sunt foarte sensibile si este indicat sa fie folisite imediat ce recipientul a fost deschis. Uleiul de primula ,  de rosa mosqeta si de germeni de grau fac parte din aceasta categorie.

Recitind cele de mai sus, am hotarat: uleiul  de samburi de struguri si cel de susan am sa le folosesc doar la salate, iar pe cele de primula si rosa mosqeta, foarte fine si foarte scumpe, doar pentru sapunul meu sau eventual, pentru  o comanda serioasa!😀

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Teoria sapunului, Uleiuri vegetale și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Oxidarea ( rancezirea) uleiurilor vegetale

  1. Geta spune:

    Si eu tin unele uleiuri la frigider, mai ales daca am deschis dopul si am consumat din ele. Nu am pus niciodata vitamina E preventiv.
    Vad ca Elemental de unde zici ca ai preluat o clasificare a citorva uleiuri ne spune ca uleiul de Jojoba rezista la oxidare intre 18 – 24 de luni.
    La aceasta adresa, http://totuldesprearomaterapie.blogspot.com – am citit ca uleiul de Jojoba nu are termen de valabilitate, nu rincezeste niciodata. – vezi la postarea despre parfum solid.
    Printre uleiurile moderat oxidative, vad ca Elemental a clasat uleiul din seminte de de struguri ca poate rezista 6 luni numai daca ii adaugam Vitamina E. Uleiul meu din seminte de struguri pe care l-am cumparat de la Plafar are inscris pe capac : Lot 15/09/10 Exp. 15 03/12 tu ce parere ai, nu-i prea mare marja de valabilitate intre ce spune Elemental si ce vad cu ochii mei pe dopul de la sticla mea ?

    • Alexandra spune:

      Ba da. Acum probabil ca depinde si de procedeul de prelucrare: presare la rece, rafinat, nerafinat, etc. Dar ca sa fiu eu sigura, o las mai moale cu uleiul de seminte de struguri, ca nici nu mi se pare cine stie ce ulei.
      O alta chestie vazuta de mine: uleiul de ricin., soapcalc ii da indicele de saponificare 128, parca, iar laboratorul care da avizul celui de unde cumpar eu uleiul de ricin ii da 182!! Diferenta mare! Deci, cate bordeie…

Lasă un răspuns

