Rebuturi

Cred ca v-am mai spus ca inceputurile mele in ale sapunariei au fost presarate cu lacrimi, nervi, dezamagire si multe tentative de a o lasa naibi balta. Cu toate astea, nu stiu exact ce anume m-a indemnat sa merg mai departe, chiar daca am avut situatii in care am aruncat la tomberon sarje intregi de sapun nereusit. Da, sigur v-am spus asta. Ce nu stiti insa, este ca unele sapunuri ratate le-am pastrat, nici eu nu stiu de ce, iar acum sunt in masura sa vi le si arat fara sa-mi fie rusine, cu mandrie chiar, sa vedeti de unde am plecat si unde am ajuns. Bine, n-am ajuns eu foarte departe, dar avand in vedere timpul scurt pe care il am in aceasta” meserie”, pot spune cu mandrie ca am parcurs cu bine cateva etape importante.

Ceea ce ma face foarte mandra este ca n-am intrebat pe nimeni nimic despre cum se fabrica sapunurile, nici retete, nici tehnici. Am citit mult, am vazut o gramada de clipuri video si mai presus de orice, am facut practica. Practica asta a mea m-a costat vacanta de zece zile din Franta, Grasse, pentru care  facusem rezervare la hotel inca din ianuarie si in locul careia m-am ales doar cu cinci zile in Bulgaria. Adica banii de vacanta stau acum frumos pe rafturi sub forma de sapunuri, dar zau ca nu-mi pare rau. Eu zic ca am realizat ceva bun si cei care imi folosesc deja sapunurile pot s-o confirme. Faptul ca am facut o piele fericita, ori ca am scapat pe cineva de o eczema ( oricat de nasol ar suna), ca altcineva nu mai are matreata si a scapat de un complex, ma face fericita. Vi se pare ciudat? Mie nu.

Acum, va spun drept, n-am sa mai fac sapunuri o perioada, in primul rand pentru ca am destule, iar in al doilea rand ,nu mai am ingrediente, ca sunt dupa concediu, ma intelegeti…😉 Am insa o comanda, prima mea comanda , de zece sapunuri cu anumite ingrediente, pe care trebuie sa o onorez, mai ales ca este pentru prietena mea Elena. Dar despre asta alta data.

Asa arata asa-zisele mele sapunuri din perioada de studiu.


Groaznice! Nici macar nu vreau sa le retopesc, pentru ca la unele insasi compozitia e ratata , nu doar aspectul. Le tin acolo pentru cresterea moralului in perioade cand mai dau cate un rateu. Ori ca sa nu uit de unde am plecat.

Si voiam sa va mai spun ceva. Mai imi apare cate un comentariu, pe care nici macar nu-l public, in care mi se cere insistent o reteta de sapun. Retete se gasesc peste tot , si pe siteuri romanesti si straine, sunt descrise chiar procedee si tehnici, dar raman la parerea mea, ca daca nu incerci de unul singur si nu experimentezi si nu practici, n-ai cum sa reusesti. O reteta buna nu-ti garanteaza un sapun bun. Eu am avut retete super, care acum imi reusesc de minune, dar despre care la inceput credeam ca sunt adevarate capcane. Apoi ingredientele, uleiurile in special. Am incercat vreo sapte feluri de ulei de masline pana m-am stabilit la unul, iar din cel de palmier, trei.Cu uleiurile esentiale e aceeasi poveste: unele sunt mai concentrate decat altele, altele s-ar putea nici sa nu fie esentiale, ci aromate, parfumuri cu arome din plantele respective. Stiti care este marea diferenta dintre uleiurile esentiale si cela aromate? Uleiurile esentiale pot fi inghitite in scop terapeutic, celelalte nu. Daca pe flacon scrie ca se foloseste numai pentru uz extern, clar sunt sintetice, deci aveti grija.Iarasi, am facut o multime de experimente cu combinatiile de arome, unele au mers, altele nici pe departe! Am studiat cum sa fac sa pastrez mai mult aroma intr-un sapun, care se stie, cu timpul dispare, pentru ca uleiurile esentiale sunt volatile. Nu este simplu, dar nici extrem de greu. Trebuie doar sa-ti placa. Iar mie imi place al naibi de mult!😀

 

 

 

 

 

 

 

 

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Teoria sapunului. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Rebuturi

  1. Mihaelacp spune:

    Alexandra, cu sapunurile rebut, daca sunt facute din ingrediente bune , iar reteta este reusita, numai ca aspect au probleme , poti face sapun lichid . Am vazut chiar si reteta de sampon din fulgi de sapun . Nu am cautat inca reteta de deodorant, dar e posibil si asta sa poata fi facut din sapun. Poate nu sunt chiar rebut.🙂

    • Alexandra spune:

      Mihaela Cristina,😀 am facut deja sapun lichid. Unele le mai folosesc si la rufe, spalate de mana. Am pus si ca insecticid la plante, in gradina. Pana la urma le vin eu de hac. Altele insa nu sunt bune de nimic, crede-ma.😀

  2. Geta spune:

    Bine ai facut ca nu le-ai aruncat. Daca reteta a fost buna, adica valorile obtinute s-au incadrat in parametrii recomandati in tabelul de calcul atunci de ce sa nu fie bune ? Printre ele, in prima poza parca am intrezarit si o bucata din sapunul ala oval pe care l-ai turnat in forme de briose cu putin timp in urma, de trei ori rashpel parca ziceai – intr-adevar,pentru corp nu cred ca e bun.

  3. Alexandra spune:

    Nu e vorba numai de tabel, sunt mai multi factori care pot influenta calitatea unui sapun.
    Sapunul ala oval e foarte misto si este facut special pentru corp. Este doar o bucata la rebuturi pentru ca e deformata, fiindca atunci cand am luat tava sa o duc la izolare, am apucat din greseala o ” briosa”, care s-a deformat si asa a ramas. Altii l-ar fi pus si pe ala la vanzare, dar mie mi-ar fi rusine. Cum spuneam, pun ceva pret si pe aspect.

  4. Ana spune:

    Ai putea sa le donezi, n-or fi toxice, le alegi pe cele mai prezentabile si le donezi la vreo casa de copii…ce stiu eu….undeva unde n-au bani sa dea pe sapunuri oricum proaste.
    Asa…o idee…sper ca nu te deranjeaza…

  5. nykoletta spune:

    Daca zici ca nu0s toxice…. eu lucrez la o astfel de casa de copii (de fapt mintea le mai e de copil ca ei sunt cam… tineri- au handicap nervos sever)

  6. Mihaelacp spune:

    La cati nespalati sunt in Romania, poate multi n-or da bani pe sapun, asa ca daca-i gratis nu se mai uita la aspect . Nici nu apreciaza continutul, dar stiu ca la noi orice e pe degeaba provoaca bataie si inghesuiala intre semeni.

Lasă un răspuns

