Uleiul de palmier

Anual, in toata lumea, se produc peste 40 de milioane de tone de ulei de palmier, insa sunt doua tari care produc peste 85% din productia mondiala. Este vorba de Indonezia, cu 20 de milioane de tone, si Malaezia, cu 17 milioane de tone. Ambele tari producand 37 de milioane de tone de ulei de palmier.
Marea majoritatea a plantatiilor cu palmieri, ale celor doua tari, se afla in insula Borneo.

Uleiul de palmier provine din pulpa fructului de palmier numit Elaeis Guineensis, arbore originar din Africa. Exista si ulei din seminte de palmier, dar nu despre el vorbim acum. Uleiul de palmier standard este rafinat, parfumat si are o culoare galbuie. De cele mai multe ori el se gaseste in stare solida, in cutii sau diverse recipiente din plastic. Magazinele abunda in sortimente de ulei de palmier, dar eu va recomand pentru sapun varianta nehidrogenata.

Cateva dintre calitatile de baza ale uleiului de palmier care il recomanda la utilizarea sa in fabricarea sapunului natural:

1. Este folosit deseori pentru a inlocui grasimea vegetala;

2. Produce un sapun tare , consistent;

3.Este bogat in acid palmitic, vitamina E, K si magneziu;

4. Este considerat ca fiind un antioxidant natural;

5.Confera sapunului abilitatea de a dura mai mult;

6. Accelereaza considerabil procesul de saponificare;

7. Se utilizeaza ca ulei de baza intr-o proportie de pana la 40% in reteta de sapun.

Atunci cand cumparati ulei de palmier, asigurati-va ca acesta provine de la producatori care au aderat la programe de protejare a mediului. De obicei acest lucru este inscris pe ambalaj.

Indicele de saponificare al uleiului de palmier este de 142.

About Alexandra

Economista, salariata la stat, pasionata de gradinarit si de sapunarit
Acest articol a fost publicat în Uleiuri vegetale și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Uleiul de palmier

  1. rebeca spune:

    Din pacate bilantul ecologic al uleiul de palmier este unul foarte dureros. Monoculturile intensive de palmier (nu exista de alt fel) iau locul padurii tropicale, ce este defrisata la o viteza uluitoare prin ardere. Multe animale ce locuiesc acolo sunt pe cale de disparitie (tigrul din Sumatra, urangutanul etc) iar populatiile indigene sunt amenintate si trebuie sa-si paraseasca caminul.
    Desi palmierul este foarte ieftin, pretul sau real este foarte mare, si nimic nu-l justifica.

    Recomand tuturor sapunarilor sa renunte la folosirea uleiului de palmier daca le pasa de viitorul copiilor lor.

  2. rebeca spune:

    Ah, si „producatori care au aderat la programe de protejare a mediului” este o expresie ce nu garanteaza nimic din pacate. Cei care au creat labeluri de genul asta sunt si cei mai mari exploatatori, gen Sinar Mas.. situatia e mult mai grava si singura solutie este renuntarea la uleiul de palmier.
    Poate fi inlocuit cu unt de cacao (cantitati mai mici) sau ceara de albine sau ur si simplu cu o perioada de uscare mai lunga. Probabil ai observat si tu ca un sapun e cu atat mai bun cu cat sta mai mult la uscat.

    • Alexandra spune:

      Asa este Rebeca, am citit si eu despre dezastrul pe care il produc culturilor tropicare plantatiile de palmieri pentru ulei. Numai ca eu sunt foarte la inceput in ale sapunaritului, alta reteta inca n-am experimentat , binenteles ca urmeaza.
      Numai bine!

  3. Elena spune:

    Hello!

    Am si eu o intrebare, daca sunteti amabile sa imi raspundeti🙂 Pentru fabricarea sapunului, nu e neaparata nevoie ca uleiul sa fie presat la rece, nu? Ulei de palmier am gasit peste tot, dar numai rafinat, pentru prajeli. Merge folosit?

  4. Sofia spune:

    Folosestel linistita este foarte bun mai ales cel de la OLINA.

  5. camelia spune:

    Buna seara.
    Am si eu o intrebare legata de acest ulei. Eu pana acuma foloseam ulei de palmier bifractionat , cel de la Metro la sticla de 5 l. Insa mai nou am gasit un ulei de palmier la magazinul indienilor,ulei care este in stare solida (tinut la aceeasi temperatura cu celalalt, care insa este lichid) si de culoare rosu-portocaliu. Pe eticheta scrie doar ca e facut din fructul de palmier si ca nu este rafinat. Eu cred ca este ulei de palmier integral – de la „mama lui de acasa” cum s-ar zice. Iti poti da seama despre ce e vorba si cu ce denumire il gasesc in SoapCalc? Sa fie oare acel „unt de palmier” care are acelasi coeficient de saponificare cu uleiul ? M-as bucura sa pot folosi acest ulei-unt la sapun pentru ca pretul e acelasi cu cel de la metro cu diferenta ca pana la Metro am de mers cam 40 km ,iar pana la magazinul indienilor fac 5 minute😀 . Desi e mai greu de folosit pt ca tb sa il topesc de fiecare data ,dar ma gandesc sa topesc mai mult odata si sa il pun intr-un vas mai mare cu capac apoi il iau cu lingura …nah ca fix acuma mi-a venit ideea…

    • Alexandra spune:

      S-ar putea sa fie ulei de palmier rosu, am folosit si eu o data si da o culoare frumoasa sapunului. Indicele de saponificare ar trebui sa fie ca la uleiul de palmier normal, poate putin diferit. Pentru mai multa siguranta, poti pune cateva grame in plus .Acum spune-mi si tu unde e magazinul indienilor, sper ca nu tocmai in Mumbai.🙂

  6. camelia spune:

    :))))) Nu chiar in Mumbai dar…pe aproape. Eu locuiesc in Italia momentan si am magazinul lor chiar la mine in oras . Acuma au mai deschis si marochinii unul si gasesc foarte multe chestii la ei, la preturi foarte bune. La anul sper sa am si eu radacina de Alkanet din productie proprie😀 tocmai mi-am comandat seminte pe internet si astept perioada seminarii .Desi pana atunci cred ca am sa imi cumpar si radacina, ca sa fiu sigura … :))) (fac si eu ca pescarii care vin acasa cu peste cumparat :)) ) Am vazut la dvs un sapun cu o culoare superba facuta cu aceasta radacina si abia astept sa il fac si eu.

Lasă un răspuns

